Der er gået seks år siden SAP købte SuccessFactors – lad os evaluere … igen

6. february 2018

by Mathias Iversen

Sidste år skrev jeg “Der er gået fem år siden SAP købte SuccessFactors – lad os evaluere”, så hvad er der sket siden da? Først og fremmest er jeg gået fra at arbejde med on-premise til at arbejde med SuccessFactors, og jeg vil gøre mit bedste for at give en objektiv sammenligning og beskrivelse af nogle af SuccessFactors’ fordele og ulemper set med mine øjne. Så hvis du overvejer at flytte fra SAP til SuccessFactors og gerne vil have en lidt mere teknisk synsvinkel end “glimmeret” fra salgspræsentationerne, så er dette blogindlæg til dig.

Allerførst er jeg faktisk lidt overrasket over, at SAP har opfyldt et af mine ønsker fra sidste år – de er i gang med at udvikle en on-premise-løsning, som skal være klar i 2023 (undtagen LMS og Erec, som kun vil være tilgængelige i SuccessFactors) – On-prem returns for SAP HCM deployments.

Jeg burde være glad for denne bekendtgørelse fra SAP, men det er jeg ikke. Det vil nemlig sende en forvirrende besked til markedet. Gennem de seneste seks måneder har jeg erfaret, at interessen fra on-premise-kundebasen i SuccessFactors er steget meget, da SuccessFactors er blevet et modent produkt og tilbyder en meget avanceret HR-suite. I sidste måned var jeg faktisk klar til at annoncere, at SAP SuccessFactors endelig fik snebolden til at rulle, og at kundestrømmen til SuccessFactors nu ville blive en stadig strøm. Min frygt er, at SAP vil stoppe den sneboldeffekt, de har ventet på.

Hvorfor prøve at stoppe snebolden?

Jeg tror, at SuccessFactors og SAP Cloud solutions vil vinde i det lange løb, da cloudteknologi har en naturlig fordel og effektivitet sammenlignet med traditionel on-premise. Det er simpelthen mere effektivt og agilt, når vi alle deler den same kodebase, hardwareplatform og innovationssti – antallet af kunder, der er imod eller ikke kan leve med en cloudbaseret løsning, bliver færre og færre, og de vil indse, at fordelene ved en cloudløsning vil opveje de sikkerhedsbetænkeligheder, de har. Så i kapløbet mellem on-premise og cloud vil tilpasningsevnen og effektiviteten vinde.

Hvilke fordele og ulemper ser konsulenten, som har arbejdet med begge systemer?

Fordele ved at bruge SuccessFactors

  • Innovationshastighed – som SAP’s CEO, Bill McDermott, sagde i sin hovedtale på SuccessConnect 2016: ”SAP bruger hvert år 3 milliarder dollars på R&D, og den største del af R&D-budgettet i SAP går til HCM”. Det er ganske åbenlyst, for det er næsten ufatteligt, hvor mange elementer, der frigives hvert kvartal. Læs mere under ulemper – da dette ikke er uden udfordringer.
  • Oversættelser er meeeeeget nemmere i SuccessFactors end on-premise. Jeg har tilbragt måneder i HCM on-premise med at oversætte alle de forskellige steder, hvor dette skal vedligeholdes.
  • Der er 100+ lokaliseringspakker til SuccessFactors, som giver dig felter til lokale lande (mest relevant for Employee Central) – disse pakker er dog endnu ikke perfekte, så du kan opleve nogle komplikationer.
  • Proxy-funktionalitet – Som tidligere on-premise-konsulent, der skulle håndtere hændelser, husker jeg, hvor svært det var at genskabe fejl, som brugere havde oplevet. Jeg var nødt til at kopiere brugerens roller, sætte et lignende workflow op, etc. Med SuccessFactors kan du agere stedfortræder for brugeren, se alle workflowene, og du kan se alt som brugeren og med de samme roller – det er rigtig rart, og det vil spare dig mange penge i support.
  • Som administrator kan du gøre så meget i systemet, at det næsten er overvældende. Der er så mange funktioner tilgængelige for administratoren. Et eksempel er forretningsregler, hvor du kan definere logik uden at skulle kode noget overhovedet.

Ulemper ved at bruge SuccessFactors

  • Den første ting, der springer i øjnene, når man kommer fra en stagnerende HCM on-premise-verden med lidt eller ingen innovation fra SAP, er den store mængde innovationer, som gøres tilgængelige hvert kvartal. For at understrege dette, så har SuccessFactors tilføjet 250 nye funktioner og rettelser hvert kvartal de seneste tre kvartaler. Når der er så mange og noget for enhver smag, vil jeg ikke gå i detaljer med dette. Jeg vil dog fokusere på den udfordring, det er for IT/HR-konsulenter. Det er kun fejlrettelser, universelle opgraderinger og fravalgs-funktioner, som automatisk føjes til dit system, uden du behøver at gøre noget. Så hvordan vil du være på forkant med alle de andre, nye funktioner, når du jo som regel har travlt med at håndtere andre sager? Som konsulent kan jeg se, at det er en opgave, der vil blive forsømt, og det vil medføre, at virksomheder falder bagud og ikke kan udnytte SuccessFactors’ innovationstempo. Desuden sætter det virksomheder under pres, når en funktion går fra at være et administrationstilvalg til at være obligatorisk; pludselig skal de implementere funktionen, hvad enten de bryder sig om det eller ej. Jeg assisterer mange kunder i at være på forkant med alle disse nye funktioner, fordi det hjælper dem til at maksimere deres investering i SuccessFactors, når de har en frisk og funktionsoptimeret SuccessFactors-installation.
  • For det andet er der ikke noget transportsystem i SuccessFactors. Som jeg understregede i min Key Insights from SAPinsider HR 2017, går der rygter om et transportsystem. Fortalere for SuccessFactors vil selvfølgelig sige, at du kan lave en ’instance-refresh’, hvor du overskriver dit testeksempel med dit produktionseksempel. Men i min bog er det en dårlig undskyldning. Vi ved alle, at meget af vores tilpasningsarbejde aldrig bliver flyttet til produktionen, eller at det i det mindste tager laaaang tid, før det bliver testet og implementeret. Så lige så snart du laver en ’instance-refresh’, vil du overskrive de ikke-produktive ændringer. Desuden lønner det sig ikke, at du skal lave den samme konfiguration mere end en gang.
  • Den sidste ulempe, jeg vil nævne, er, at administratorens logningstrin Alt for ofte oplever jeg en fejl i systemet, hvor jeg ikke kan spore den evalueringssti, som har fået systemet til at opføre sig på en bestemt måde. Eller en ændring er blevet påført en bruger eller en proces, og jeg kan ikke forklare hvorfor. I sådanne tilfælde er jeg nødt til at oprette en OSS for at skaffe mig SAP adgangslogninger, som ikke er tilgængelige for kunder eller partnere. Dette er på tegnebrættet, og jeg glæder mig til, det bliver forbedret. Men skulle jeg vælge mellem proxy-muligheden eller logning, ville jeg ikke tøve et sekund – proxy-muligheden er så fantastisk!

Så for at opsummere: Jeg er meget glad for mit skift til SuccessFactors, og det håber jeg også, at du vil blive. Hvis du vil lære mere, er du velkommen til at kontakte mig for en ærlig snak om de udfordringer og forbedringer, du vil opleve, når du flytter fra on-premise til SuccessFactors. Personligt er jeg tilfreds med at have taget springet ind i cloud-verdenen, og jeg er imponeret over cloud-miljøernes innovationstempo. Det sætter en ny og velkommen standard for agilitet og foranderlighed i vores elskede HR-miljøer.

Til slut har jeg et nyt ønske, da SAP jo opfyldte mit ønske sidste år. Så kære SAP, vil I ikke nok give mig et transportsystem i SuccessFactors.

Mathias Iversen

Mathias Iversen

Er HCM & SuccessFactors Seniorkonsulent hos 2BM. Han har arbejdet med HR i mere end ti år– både som HR-konsulent i forretningen og som HR-løsningsarkitekt. Det har givet ham en unik forståelse af HR forretningsbehov og en evne til at oversætte og implementere disse behov i enten SAP eller SuccessFactors.

 

Share This