af Bear Rizgar og Patrick Berthelsen
Er dit SAP-system indstillet til den nye bogføringslov?
Den nye bogføringslov fokuserer på at understøtte en mere digital bogføring ved at fremme brugen af elektroniske værktøjer og processer. Dette inkluderer en øget brug af elektroniske fakturaer, hvilket gør det nemmere for virksomhederne at opbevare og administrere deres regnskabsdata. Derudover er der stillet nye krav til at alle virksomheder på sigt skal benytte sig af et digitalt bogføringssystem.
Hvad betyder det for din virksomhed? Og hvad skal du være opmærksom på fremadrettet?
1. Elektroniske fakturaer: Den nye bogføringslov kræver, at alle fakturaer, der sendes mellem virksomheder, skal sendes elektronisk i et bestemt standardformat. Din virksomhed vil dermed kunne minimere risikoen for fejl og samtidig bliver det lettere at administrere fakturaer.
2. Digital kommunikation med myndigheder: Den nye bogføringslov kræver, at din virksomhed kommunikerer digitalt med myndighederne, herunder at virksomheden skal indberette moms- og skatteoplysninger elektronisk.
3. Tilgængelighed: Den nye bogføringslov kræver, at alt regnskabsmateriale skal være let tilgængelige for eksterne revisorer og dermed sikre gennemsigtighed og kontrol i hele regnskabsprocessen.
4. Opbevaringskrav og sikkerhedskopiering: Den nye bogføringslov kræver, at alt regnskabsmateriale gemmes og sikkerhedskopieres forsvarligt og sikkert i en periode på 5 år. Dermed stiller den nye bogføringslov større krav til mængden af data, der skal opbevares digitalt.
Tidsplan

Bear Rizgar
Consultant, ERP – Finance

Patrick Berthelsen
Consultant, ERP – Finance

Katrine Meier
Head of ServiceCenter
Kontakt 2BM ServiceCenter for at komme i gang med det digitale bogføringssystem i SAP
Giv os et kald på 35 55 55 90 eller send os en besked