af Simon Schmidt

HR skal bestride posten som CEO – Chief Experience Officer

Der er noget på vej. Noget der vil sætte dagsordenen i de mange virksomheder, der har understøttet deres forretning med SAP. Det vil sætte en teknisk dagsorden, der vil give julelys i øjnene hos enhver from SAP-konsulent (hvilket der måske ikke er så mange af – ikke nogen jeg kender i hvert fald). Men endnu mere interessant vil det sætte store forventninger til HR-forretningen om at tage et nyt og større ansvar. Det kan blive en løftestang, en elevator, en raket, en katapult for HR-forretninger, der mere end nogensinde vil indtage en strategisk, samlende og central rolle i virksomheden – hvis de samler handsken op!

Inden vi dykker ned i, hvad der kommer imod os, vil jeg henlede opmærksomheden på budskabet i en blog jeg skrev for 2 år siden efter SuccessConnect Den husker I naturligvis alle, men for nye læsere var konklusionen, at vi gik fra HCM til HXM – Human Experience Management. Skiftet i fokus hvilede på budskabet fra 200 af de allermest profilerede CEO’s verden over, der var blevet enige om at ”shareholder value no longer is the main objective”. Nu var det i højere grad investering i medarbejderne, der ville sikre succesen på den lange bane. HXM skal tage ansvaret for den holistiske oplevelse ved at være medarbejder og det bliver den kritiske succesfaktor for virksomheden. Nu vil den irriterede læser nok tænke ”Ja okay – sikke en gang gas! men hvad betyder det for HR-forretningen?” Det betyder, at medarbejdernes oplevelse af virksomheden bliver et anliggende for HR. Hvordan oplever medarbejdere, at de store livsbegivenheder håndteres af arbejdspladsen? Barsel, orlov, jubilæer, påtaler, ansættelse, afsked, etc. Hvordan oplever medarbejderen, at det daglige arbejde IT-understøttes? Ikke kun HR-processer, men generelt. Hvordan tilgås indkøbsprocessen, IT-support, rejseafregning, kantineoplevelsen – ja find selv på flere. Kort fortalt; HR har eller får et ansvar for oplevelsen. HR skal bestride posten som CEO – Chief Experience Officer. Denne trend sammenholdt med udviklingen i arbejdsstyrken, hvor nye, kræsne og små generationer bliver et vitalt konkurrenceparameter, sætter HR direkte ind i værkførerburet.

Mens jeg har plapret løs, er fænomenet kommet tættere på, og står lysende klart. Vi kan se et produkt fra SAP kaldet SAP Workzone. SAP har i nogen tid haft en strategi præget af tilkøb af diverse 3. partssystemer som eksempelvis SuccessFactors, Fieldglass, Concur og Ariba. Samtidig har SAP på de indre linjer opbygget en omfangsrig digital schweizerkniv i form af Business Technolgy Platform (BTP). På mange måder giver det et billede af et veritabelt kludetæppe og den

SAP Work Zone for HR

store udfordring for kunderne (og SAP) har været at danne en overskuelig brugervendt tilgang til en underskov af systemer og teknologier. Svaret fra SAP er SAP Workzone. Tanken med SAP Workzone er at være en samlende faktor, hvor SAP Fiori, cloud-produkter fra SAP og 3. parts applikationer som MS Teams, SharePoint og ServiceNow kan tilgås fra én samlende brugergrænseflade. Udover at forene de mange brugervendte applikationer indeholder løsningen samarbejdsværktøjer, mobil understøttelse og muligheder for personaliseret indhold, hvilende på SAP BTP. Løsningen er i sin vorden, men er klart et produkt, der vil fylde mere og mere og i sidste ende være en naturlig del af SAP-landskabet og brugerens entydige indgang.

Se præsentationen: Forstå Fiori på 15 min med 2BM – SAP Excellence Day →

Rent teknisk er det en forventelig udvikling fra SAP og på sin plads. Og bevares teknikken er da spændende, men det bliver ikke den nød, der skal knækkes. For en ting er teknik noget helt andet er en implementering. For hvem er egentlig modtageren af løsningen? Hvem i virksomheden skal omfavne en så bred en løsning? Hvem tager ansvaret? Hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener, så start lige forfra. SAP er ikke i tvivl og benævner også SAP Workzone for HR og har en klar prioritering ift. at gøre SuccessFactors klar til at blive en del af SAP Workzone, hvilket de seneste releases har båret præg af. Jeg tror vi vil se, at teknikken på sin vis overhaler virksomhedernes parathed til at implementere så omfangsrig en løsning. Derfor starter vi tankerne nu.

I 2BM tror vi på SAP Workzone. Teknikken har vi styr på. Vi forudser det i højere grad vil stille krav til virksomhedens forståelse af en HR-organisation og ikke mindst dennes selvforståelse. Vi forudser, at det i højere grad bliver en kulturudvikling end et klassisk IT-projekt. Det er en ny tid, vi skal forholde os til. Teknisk og kulturelt.

Simon Schmidt

Simon Schmidt

Principal Consultant

Kontakt mig eller mine kolleger hos 2BM for mere information om SAP Work Zone for HR.

 

Giv os et kald på 35 55 55 75 eller send os en besked

Call Now Button35 55 55 75