SuccessFactors logo

SuccessFactors Big Suite Implementering

Om Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn (CPH) er Danmarks og Nordens største lufthavn med 29.177.833 rejsende (i 2017). CPH betjener Danmark, Sydsverige og mange andre rejsende fra de nærliggende lande og er en af de ældste internationale lufthavne i Europa.
Lufthavnen ejes af Københavns Lufthavne, som også driver Roskilde Lufthavn. Lufthavnen beskæftiger ca. 2.500 personer.

Udfordringen

Københavns Lufthavn anvendte en bred vifte af IT-systemer til at understøtte deres HR-processer i den årlige HR-cyklus. Dette gjorde dem ude af stand til at køre en headcount rapport med deres HR-processer udført på mange måder på tværs af virksomheden.

  • Præstationsvurdering – Brugte Word/Excel i mange forskellige versioner, ingen konsolidering. 
  • Kalibrering: Brugte Excel. Meget lille målgruppe før projektet. Meget tid på konsolidering 
  • Mål Management: Ingen formaliseret proces på plads ved kick-off. 
  • Kompensation: Excel ark sendt til ledere og konsolideret centralt. 
  • Rekruttering: Brugte et webbaseret værktøj (ingen integration med andre HR-værktøjer). 
  • Læring / LMS: Brugte et webbaseret værktøj (ingen integration med andre HR-værktøjer). 
  • Succession: Brugte Word/Excel – konsolideret centralt. 
  • 360  brugte et webbaseret værktøj (ingen integration med andre HR-værktøjer). 

Løsningnen

  • Styrke HR’s position som en strategisk partner for virksomheden. 
  • Skifte HR-systemfokus fra administrativt til strategisk, forretnings- og talentfokus. 
  • Forenkling af HR-processer. 
  • Bygge en HR-platform for at udnytte den fulde værdi af deres HR-processer. 
  • Samle alle relaterede data på ét sted og lette brugen af ​​disse data for at træffe bedre beslutninger. 
  • Strømlining og automatisering af deres processer for at sikre, at maksimal output ville blive genereret fra et minimum af input. 
  • Integration med SAP Master Data var af stor betydning. 
  • Forbedre Manager information og selvbetjeningsplatformen. 

 For at klare udfordringerne besluttede CPH at SuccessFactors var det rigtige valg og implementerede følgende moduler i en række faser: 

  • Fase 1: Goal– & Performance Management 
  • Fase 2: Succession og 360 
  • Fase 3: Learning og Compensation 
  • Fase 4: Jobprofil Builder og Recruiting 

 Før og under implementeringen ønskede CPH ikke kun at fokusere på IT-leveringen og få et nyt system, men også på at forenkle og tilpasse deres forretningsprocesser, HR-procedurer og governance. CPH fastholdt dette fokus gennem de 4 faser, og de gav betydelig værdi (erklæring fra System Owner) at have dette parallelle fokus i projektet. 

Nøglefordele

  • Intuitiv, brugervenlig HR Talent-pakke, som medarbejdere og ledere let har taget til sig. 

  • Mobilitetsaktiverede HR-processer. 

  • Få kontrol over målstyringsprocessen. 

  • Hvad var tidligere tre separate processer; Præstationsvurdering, kalibrering og målindstilling er nu en strømlinet proces, hvilket resulterer i betydelige tidsbesparelser for både systemadministratorer og ledere og brugere generelt. Disse gevinster forventes at vokse, da organisationen bliver mere og mere erfaren i hele SuccessFactors platformen. 

  • Væsentlig stigning i antallet af medarbejdere, der har en præstationsvurdering med deres leder. 

  • Københavns Lufthavn har samlet alle medarbejderdata på ét sted, og alle brugere følger den samme standardiserede måde at udføre processerne i den årlige HR-cyklus på. 

  • Væsentlig forbedring af HR-rapportering og analyser i hele platformen, hvilket fører til bedre beslutningstagning. 

  • Instruktion og træning af ledere gøres nu med et par korte træningsvideoer. 

  • Læringsplatformen overholder strenge revisionsregler for medarbejdercertificering og træning. 

  • Succession er en helt ny oplevelse – et skifte fra en negativ opfattelse til et ønske om at være med i processen. 

  • Strømlinet kompensationsproces og øget databeskyttelse. Data flyder til de rigtige personer, og kun når det er nødvendigt som led i bonusløn og lønjusteringsprocesser. 

  • Kompensationsprocesserne blev designet som en meget enkel og centraliseret proces. 

  • On-boarding læringsprogrammer forbedrede signifikant nyansattes oplevelse og reducerede antallet af mandetimer brugt på at gennemføre denne uddannelse. 

  • SuccessFactors implementeringen løftede Københavns Lufthavns HR til at være en langt mere forretningsorienteret partner. 

  • Meddelelsessystem på tværs af platformen hjælper med at minde ledere og medarbejdere om deres HR-opgaver, og via links er det nemt at gå direkte til det sted, hvor der skal træffes foranstaltninger. 

  • Københavns Lufthavn har også implementeret 2BMs SMART Photo Server for SuccessFactors, så alle medarbejdere i systemet har et profilbillede, der væsentligt forbedrer brugeroplevelsen. 

  • Københavns Lufthavn implementerede også 2BMs SMART Single Sign-on med deep-linking, hvilket giver nem adgang til hele SuccessFactors suite. 

  • SuccessFactors implementeringen blev udført med en fuld Outlook integration. 

  • Der blev etableret to automatiske grænseflader mellem SuccessFactors og SAP Master Data. 

Hvorfor 2BM? 
“Uden 2BMs business sparring, ville vi aldrig have krydset målstregen. Implementeringen af SuccessFactors førte til en sammenhængende udvikling af vores HR-forretning, hvilket har givet Københavns Lufthavns HR en betydelig løftestang. I dag kan vi sige, at vi er en strategisk partner til Københavns Lufthavns kerneforretning.” Henrich Krogsgaard

Head of HR, Københavns Lufthavn

Vil du vide mere om SuccessFactors?

Ønsker du at vide mere om netop dette projekt, eller hvordan vi kan hjælpe din virksomhed?

Kontakt os i dag!

Giv os et kald på 35 55 55 75 eller send os en besked

11 + 8 =

Share This