facebook-img

Har vi for travlt til at træffe de rette beslutninger?

Kun få virksomheder får det fulde forretningsudbytte af deres IT-projekter. Der er meget at hente på både business case-stadiet og i analysefasen – investeringen kommer mange gange tilbage i form af færre projekter og bedre værdiskabelse for de projekter, der kommer igennem nåleøjet. Opgraderingen til SAPs ERP-platform S/4HANA bør ikke kun være en teknisk opgradering, men en effektivisering og optimering af den samlede forretning.

I mange virksomheder er det uklart, hvilke IT-projekter der skaber reel forretningsværdi, fordi man ikke har analyseret og optimeret virksomhedens arbejdsgange til den nye platform. Det vil det danske IT-konsulenthus 2BM sætte fokus på og skabe projekter, der giver virksomheder øget konkurrenceevne og fordele i deres markeder på den nye S/4HANA platform.

Mange virksomheder har for lidt fokus på forretningsregler, politikker og begrænsninger, som måske ikke længere er gældende samt på at afdække nye og mere effektive forretningsgange, som bliver mulige. Der mangler ofte en ”Business Process Reengineering” som en naturlig del af projekterne.

Det er nogle af de punkter, som bør være mere i fokus, når virksomhederne skal nå en optimal og fremtidssikret løsning. Her findes de store forbedringer – det er ikke nok bare at kigge på de IT-mæssige forbedringer, som findes i de nye versioner af softwaren. Det er en forsimplet tilgang, som er mere håndgribelig og derfor nemmere at få godkendt, men som gør, at man kun får et begrænset udbytte.

Janus Sørensen er Head of Business Development i 2BM, hvor hans opgave er at rådgive kunderne til at udnytte deres IT-løsninger bedre, så de får et større forretningsudbytte.

“Analysearbejdet, som ligger i begyndelsen af projektfasen, bliver alt for sjældent gjort ordentligt. Det skyldes ofte måden, projekter finansieres på, hvem der træffer beslutningerne, og at man har igangsat for mange projekter parallelt. Hastighed er den primære drivkraft i dag, og det fører ofte til, at forarbejdet ikke bliver lavet godt nok,” siger han.

Ifølge Janus Sørensen er konsekvensen, at man ender med at lave projekter, der måske slet ikke burde være søsat, mens de projekter, der tilfører virksomheden værdi, ikke bliver defineret ordentligt.

“Måden, de fleste virksomheder arbejder med porteføljestyring og projekteksekvering, kan forbedres med forankring i ’process management’, hvor man definerer de eksisterende arbejdsgange og de fremtidige optimerede arbejdsgange, som man ønsker at sætte strøm til,” siger Janus Sørensen.

En god investering

En lang række virksomheder står overfor at skulle opgradere deres SAP-platform i løbet af de kommende år. Uanset tilgangen er det en stor investering for den enkelte virksomhed i både tid og ressourcer. En investering som skal give et højt udbytte og skabe en ny Best Practice i forretningen, der afspejler digitalisering anno 2022 og frem, understreger Janus Sørensen. Hvis ikke disse virksomheder får det optimale udbytte, så er det et tab.

“Vi fokuserer derfor dialogen med kunderne, så de ikke kun får de tekniske fordele, men også indtænker de forretningselementer, hvor den store værdi ligger gemt indenfor procesforbedring og automatisering. For ud over en forbedret brugeroplevelse, er der masser af nye muligheder for at løse op for tidligere begrænsninger og nytænkning af processer,” siger han.

S/4HANA skaber, ifølge Janus Sørensen, en langt bedre platform til automatisering og dataindsigt på tværs af hele virksomheden. Det kan have afgørende betydning i forhold til at optimere og digitalisere virksomhedens arbejdsgange og give mere forretningsværdi for virksomhedens investeringsbudget.

“For at virksomhederne får udbytte af de mange fordele, er man nødt til at arbejde med procesanalyse for at få kortlagt og identificeret potentialet for forretningsforbedring. At skabe en ordentlig databaseret businesscase kræver, at man bruger tid på procesanalyse. Udfordringen er at få virksomhederne gjort opmærksomme på fordelene ved procesanalyse samt de områder, der for alvor giver forretningsværdi,” siger Janus Sørensen, der ikke lægger skjul på, at det er en stor investering – både tidsmæssigt og økonomisk, men samtidig en investering, de færreste virksomheder har råd til at undvære.

Janus Sørensen

Janus Sørensen

Head of Business Development, 2BM

Artikel fra Jyllands-Posten, 12. marts 2022

For at virksomhederne får udbytte af de mange fordele, er man nødt til at arbejde med procesanalyse for at få kortlagt og identificeret potentialet for forretningsforbedring. At skabe en ordentlig databaseret businesscase kræver, at man bruger tid på procesanalyse. Udfordringen er at få virksomhederne gjort opmærksomme på fordelene ved procesanalyse samt de områder, der for alvor giver forretningsværdi.

Vil du vide mere om SAP S/4HANA?

Kontakt os i dag!

Giv os et kald på 35 55 55 75 eller send os en besked

Share This
Call Now Button35 55 55 75