af Simon Schmidt

HCM er lagt i graven – sig velkommen til….HXM (Human Experience Management)

Dette var det helt centrale budskab på årets SuccessConnect i kasinoernes hjemby; Las Vegas. 200 af de allermest profilerede CEO’s verden over var blevet enige om at ”shareholder value no longer is the main objective”. Fokus er nu i højere grad på investering i medarbejderne og samfundet og sikre succesen på den lange bane.

Enhver professionel HR-medarbejder kan ranke ryggen, sætte sig på forsædet og forvente at blive den uundgåelige strategiske partner – endelig! C-E-O Chief Experience Officer. En udvikling, der således fik SuccessFactors’ CEO, Greg Tomb, til at proklamere fødslen af HXM . Sigtekornet rettes mod medarbejdernes oplevelser og erfaringer i bestræbelser på at kombinere x-data (oplevelse indsamlet med 3. part produktet Qualtrics) og o-data (operationelle data) med henblik på at inspirere, glæde og møde medarbejdernes stigende forventninger til den digitale virkelighed. Begrebet ”Moments that Matter” blev introduceret og anvendt som en ramme for de særlige nedslagspunkter, medarbejdere vil huske som særlige vigtige. Det kan være at returnere til arbejdspladsen fra en livsbegivenhed, leder for første gang eller support ved reorganisering. Pointen var at ved disse særlige begivenheder er det særlige fokus på en systemunderstøttelse, der hjælper, foreslår handlinger og drager ”omsorg” for den enkelte. Armene kunne ikke komme ned i Las Vegas. Var det de tre kirsebær, som HR havde ventet ved virksomhedsledelsens enarmede tyveknægt?

Det vender jeg lige tilbage til.

Jeg er ikke egnet til et kasino. Kender ikke spillene. Men jeg ville prøve. Nu hvor man er i Las Vegas. Jeg vekslede 100 dollars og begav mig ud i junglen. Jeg prøvede at virke sådan lidt nonchalant, da jeg satte mig ved Black Jack bordet og fik to billedkort i hjerter, men det faldt hurtigt til jorden, da jeg fik mit tredje kort – hjerter es – og begejstret råbte ”31”! Bedre gik det ikke ved ”craps”. Jeg rullede terningerne og fik ”Meyer” og insisterede på, at croupien skulle drikke dobbelt. Og afarterne af spil bare fortsatte og fortsatte. Det ene mere opfindsomt end det andet. Og der står man lidt i midten, rundtosset og uden en klar tanke om, hvor man skal gå hen og lægge sin investering. Er spillene til for spillerne, eller fordi det er sjovt at lave en evig strøm af nye spil, hvor overblikket forsvinder?

Jeg fik samme følelse til årets SuccesConnect i Las Vegas. Mængden af muligheder spredes som ringe i vandet. Og på trods af at spændende og alverdens ny teknologi finder anvendelse, kan det svært at se, hvorledes mange af disse nye udviklinger rent faktisk er anvendelige og brugbare. Giver det værdi for en forretning? Giver det mening for en slutbruger? Underbygger det HXM?

Jeg tror, den sunde fornuft og kritiske tilgang til SuccessFactors bliver til stadighed mere og mere relevant. Kunsten er ikke at fylde bilen med dyrt ekstraudstyr som er svært at anvende og forklare, men at finde lige præcis det udstyr der passer til brugeren af bilen. Hvorfor købe en Ferrari, hvis man alene kører til kiosken? Det kan være svært ikke at blive beruset af mulighederne og spille løs på de mange spil, men hvis det ikke giver pengene retur og tværtimod dræner lommerne, må man lige trække vejret dybt ind. Betagelsen af det nye overstiger af og til den almene sunde fornuft. Og så ser vi løsninger, der er overgjort, brugere der er forvirret, og en investering der ikke holder hjem. Hvis SuccessFactors har magt, som de har agt og vil realisere HXM, forventer jeg en konsolidering. En konsolidering af de mange, MANGE løsninger, varianter, releases, API’er, dokumentationer etc. Det var ligeledes budskabet fra de tunge kunder, der bruger betydelige ressourcer på at holde deres løsning trit med den kvartalsvise, linde strøm af nye vindinger. Uden tvivl vil AI og Machine Learning revolutionere SuccessFactors. Vi må bare ikke lade os forblinde, men fastholde blikket på hvilken værdi det reelt bringer for organisationen, slutbrugerne og i sidste ende HXM. Vær nysgerrig, smag lidt men bid ikke til før brugeroplevelsen er i køleskabet.

Hos 2BM ønsker vi, at din investering i SuccessFactors kan betale sig. Derfor holder vi overblikket over de mange blinkende lys og tilbud og leverer færdige pakker med det indhold, vi finder mest profitabelt i relation til brugernes oplevelse. Vi kan levere færdige pakker i samtlige moduler baseret på vores erfaringer fra implementeringer på tværs af landet. Vores kombination med Design Thinking, sætter brugeren i førersædet, for vi vil gerne være med til at realisere HXM.

Jeg endte ved rouletten og det mere enkle og gennemskuelige spil. Det gik nogenlunde lige op, men med mængden af gratis drinks jeg konsumerede undervejs, vandt huset ikke denne aften.

Hold det simpelt og brugernært. Det giver overskud….og lidt hovedpine.

Simon Schmidt

Simon Schmidt

er seniorkonsulent hos 2BM. Han har stor erfaring med SuccessFactors, HCM og brugergrænseflader, inklusiv Fiori.

Share This