Hvad vi mistede undervejs

1. maj 2019

af Simon Schmidt

Hvordan er det nu lige det er med den der forandring? Det vi skal være parate til. Forberede os på. Prøve at acceptere. Leve i. Paraderne ned. Blikket op. Skal du være noget – så er det forandringsparat. Er du forandringsparat? Det er vi nemlig i vores virksomhed. Så det er vi. Det står på plakaten dér, og vi har også fået lavet en T-shirt. Forandring fylder meget og får lov at fylde meget.

For en rum tid siden, talte jeg om vigtigheden af forandringsledelse i et IT-projekt. Den sædvanlige plade. Den sikre holdning. ”Vi skal hjælpe organisationen og medarbejdere igennem den forestående forandring og bla bla bla”. Hvem kan være uenig? Heldigvis én. Hvorfor skal vi egentlig det? Blev det returneret. Og pladen kører igen, ”Jamen det er jo vigtigt at hjælpe medarbejderne trygt igennem forandringen. Der kan være frustrationer, tvivl og modstand vi skal imødekomme i forandringsledelsen, og gøre dem trygge i transitionen”. Det gjorde ikke synderligt indtryk. Kan vi ikke forvente det af hinanden, at vi kan leve i forandringen? Er frygten for forandring en følelse vi skal give opmærksomhed og forstærke?

To børn pilles ud af den danske folkeskole. Flytter 8000 kilometer væk fra deres venner, bedsteforældre, barndomshjem, leverpostej, fodboldvenner og hyttetur. Taler ikke sproget, tager bussen alene, starter i skole, kender ikke en sjæl; og hver morgen erklærer de deres hengivenhed til et flag, der ikke ligner dannebrog overhovedet. Snart er der nye venner, nyt sprog og en ny kultur mens forældrene stadig bokser med transitionen. Er det særlige børn? På ingen måde. Det er bare børn, som vi alle har været. Der falder til. Tilpasser sig. Finder en vej. Finder en mening. Det står ikke på en plakat. Reklamerer ikke. De gør det bare. No big deal.

Hos 2BM leverer vi løsninger. Det kan være løsninger bygget fra bunden. Det kan være løsninger pillet ud af skyen. Uanset, ved vi godt, hvad det kan gøre ved en virksomhed. SuccessFactors kan leveres af mange konsulenthuse med et indhold og en funktionalitet, der langt hen ad vejen er samstemmende. Når vi leverer SuccessFactors oplever vi, at succesen hænger sammen med den helt rette dosis af forandringsledelse. Vi tror grundlæggende på, at de ansatte helt fra barnsben har evnen og lysten til forandring. Betyder det, at vi skipper forandringsledelsen? På ingen måde. 2BM ønsker blot at anvende visse principper fra Design Thinking med henblik på at vurdere den helt rette skæring af forandringsledelse. Et greb om forandringen, så den passer til den enkelte organisation. Vi beriger således implementeringen med:

  • Research og definition af brugertyper
  • Interviewguides og målrettet, struktureret brugertest
  • Prototyping og iterationer

Brugerinddragelse og adoption er helt afgørende for succes. Det handler ikke om teknik, men om mennesker. Hos 2BM laver vi ikke kun en implementering, men en løsning. Vi vil foranledige den helt rette hjælp balanceret til forandringen, og det er individuelt fra organisation til organisation. SuccessFactors er langt hen ad vejen standard – det er forandringsledelsen ikke. 2BM kombinerer en beriget best pratice SuccessFactors løsning med en helt særlig indsats på en skræddersyet forandringsledelse. Teknik og mennesker – hånd i hånd.

Lad vognen stå og slip hestene løs.

Simon Schmidt

Simon Schmidt

er seniorkonsulent hos 2BM. Han har stor erfaring med SuccessFactors, HCM og brugergrænseflader, inklusiv Fiori.

Share This