Pandemien har effektiviseret SAP-hus

Corona forhindrede 2BM i at indfri sine vækstambitioner i 2020, men samtidig har et tvungent digitalt arbejdsliv sat positive aftryk på resultatsiden. Direktøren tror stadig på børsnotering, hvis omsætningen runder 500 mio. kr. i 2024, selvom der er langt til målet.

SAP-huset 2BM nåede ikke i mål med sine vækstambitioner i 2020 på toplinjen.

Som direkte årsag peger adm. direktør og stifter Lars Dylander på coronakrisen, men pandemien har langt fra kun været en ulempe for selskabet.

I årsrapporten for 2020, som blev offentliggjort for nyligt, ses en tydelig forbedring af driftsresultat samt bundlinje. Og her er årsagen igen corona. Driftsresultatet går fra et minus på knap 5 mio. kr. i 2019 til et plus på lige knap 8 mio. kr. i 2020.

“Det har været en overraskelse, hvor effektiv den her digitale måde at arbejde på er,” siger Lars Dylander.

“For os er ting som hotel, fly, overnatning, forplejning og kilometerpenge store udgiftskonti, og de er i den grad minimeret.”

Samtidig har der ligget en hel del effektivisering i, at transporttiden er minimeret og i stedet kan bruges på arbejde.

“En del af den tid er blevet til produktiv tid. Hvis du driver en konsulentvirksomhed, vil man vide, at det er sød musik,” siger direktøren.

Uvante samtaler har sneget sig ind med corona

Det viser sig også på bundlinjen, som vokser betydeligt til et plus på 6,5 mio. kr. sidste år sammenlignet med et minus på 5,4 mio. kr. i 2019.

Udviklingen skal ses i sammenhæng med, at 2019 var et hårdt år for 2BM,der tabte to store projekter, hvilket sendte selskabet i stort minus.

Ser man på omsætningen, når selskabet ikke helt på højde med niveauet før 2019, men på en mindre omsætning på 89 mio. kr. formår selskabet at forbedre både driftsresultat og resultat sammenlignet med 2018.

Ved indgangen til 2020 var forventningen vækstrater på 10 pct., og det formår selskabet ikke at realisere på toplinjen, der vokser med lidt over 7 pct. Det skyldes, at flere af selskabets kunder har været ramt af pandemien.

“Vi har kunder, som er ganske hårdt ramt. For dem handler det om rå overlevelse. Dem er vi i dialog med, om hvordan vi kan hjælpe med at få skåret ned på omkostningerne i rekordfart. Det er nogle samtaler, vi normalt aldrig har,” siger Lars Dylander.

Som mange andre selskaber i it-branchen har 2BM til gengæld også nydt godt af, at nogle af deres kunder har investeret endnu mere i digitalisering end vanligt.

“Vi er godt tilfredse med året. For det betyder, at vi har vækstet en række af vores kunder, mens andre har været ramt,” siger direktøren.

“Eat or be eaten”

For 2021 har 2BM skruet ned for forventningerne. Selskabet regner med at vokse forretningen med 5 pct.. Det er et “konservativt budget”, mener Dylander og pointerer, at det skal ses i lyset af den fortsatte usikkerhed, corona udgør.

“Det er et udtryk for, at vi er i tvivl om, hvordan og hvor hurtigt tingene kommer i gang igen. Egentlig tror vi, at 2021 vil blive et rigtig godt år, men vi er i tvivl om, hvornår vi kommer over i en mere normal situation. Vi tror muligvis først for alvor, den kommer i andet halvår af 2021,” siger han.

Hvordan er I kommet i gang med året?

“Vi er kommet rigtig godt i gang,” sige Lars Dylander uden at komme det nærmere.

Der skal dog også mere end 5 pct. vækst årligt til, hvis 2BM skal nå de ambitiøse målsætninger, som direktøren tidligere har meldt ud.

Målet er en omsætning på en halv mia. og en børsnotering indenfor de kommende tre år. Lars Dylander erkender, at der stadig er lang vej igen.

“Nu er jeg meget positivt anlagt, og jeg tror på, at vi kommer til at ramme spot on. Det kommer ikke til kun at foregå med organisk vækst – det kommer også til at ske ved opkøb,” siger han.

Der arbejdes på opkøbene i 2BM allerede, men Dylander påpeger, at der er rift om it-selskaberne i øjeblikket. Dermed stemmer han i med flere større selskaber og fonde, som tidligere på måneden i ITWatch fortalte om et glohedt opkøbsmarked.

“Der er lidt sådan en “eat or be eaten”-situation derude. Hvis ikke man vækster, skal man passe på, at man ikke bliver købt op,” siger Lars Dylander.

I den sammenhæng er 2BM ingen undtagelse, fortæller Dylander og åbner dermed op for et salg af selskabet, hvis ikke målene indfries.

“Det er ikke nogen hemmelighed, at det også gælder for os. Vi skal blive ved med at præstere nogle væksttal. Vi bliver ret ofte kontaktet af folk, som gerne vil købe os,” siger han.

Han svarer dog nej til, om han skulle gå med en plan om at sælge.

“Vi har en ambition om selv at være dem, der vokser, og få bygget en stærk nordisk konsulentforretning op.”

Lars Bork Dylander

Lars Bork Dylander

CEO & Partner, 2BM

“Der er lidt sådan en “eat or be eaten”-situation derude. Hvis ikke, man vækster, skal man passe på, at man ikke bliver købt op.”

Artikel er også offentliggjort i ITWatch, 26/03/2021

Vil du vide mere om 2BM?

Kontakt os i dag! Giv os et kald på  35 55 55 75 eller send os en besked

Share This