Af Frederik Bødker

Rekruttering i en ny tidsalder

Digitalisering og virtuelt arbejde. To elementer der er essentielle for os i disse tider. Coronakrisen har vist os, hvorfor digitalisering er vigtigt. “Fysiske” møder med vores kollegaer, er blevet til online møder med kamera, hvilket udvikler vores digitale kompetencer. Indsamling af information er blevet lettere grundet ny teknologi og det skal udnyttes.

Desuden, er der en ny generation på vej ind på arbejdsmarkedet. En generation der er vokset op med digitale midler – tablets, smartphones og så videre. Virksomhederne bliver derfor nødt at skabe en digital profil, der appellerer til denne nye generation. Men hvordan kan vi skabe denne digitale profil? Og kan vi bruge vores egne udviklede digitale kompetencer til effektivisering af arbejdsopgaver og processer?

I mine få år på arbejdsmarkedet, har jeg lært meget om forskellige rekrutteringsprocesser hos flere virksomheder. Det er ikke unormalt, at have 6-8 personer til den første samtale, og 2-3 personer til den anden samtale. Givet den rekrutterende leder er til stede til begge samtaler, kan man komme til at bruge op mod 10 timer på at besætte en enkelt stilling – kun på afviklingen af samtalerne. For planlægning, forberedelse og afviklingen af disse samtaler alene, kommer tidsforbruget hurtigt op på mindst 25-30 timer.

Tænk hvis du kunne møde kandidaten inden den første samtale. Tænk hvis kandidaten ligeledes kunne møde dig, den rekrutterende leder. Jeg går og drømmer om en dag, hvor vi kun indkalder en enkel eller to kandidater til en samtale, hvor en af dem, eller begge, er det perfekte match.

Men er det overhovedet realistisk, at tænke på den måde? Ja, det mener jeg – med de rigtige valg. Og det rigtige valg er video-screenings. Begge parter ville få et førstehåndsindtryk af modparten, og foretage sine første antagelser og beslutninger, allerede inden samtalen, samtidig med, at den ansættende leder har mulighed for at indkalde færre kandidater til samtaler. I disse Covid-19 tider er det især godt, da du hjælper dig selv og dine omgivelser, ved at eventuelt halvere antallet af kandidater der bliver indkaldt.

Desuden forøges kvaliteten af de indkaldte kandidater også, da den ansættende leder vil kunne vurdere kandidaterne på helt nye grundlag, end bare at læse et CV og en ansøgning. Og det er godt! Den digitale profil bliver også skabt, hvilket vil imødekomme kravene fra den nye generation, der er på vej ind på arbejdsmarkedet.

Men hvordan fungerer det? Jo, den rekrutterende leder filmer sig selv, mens de stiller spørgsmål som ”Hvad interesserer dig mest ved vores virksomhed?”, hvorefter kandidaten besvarer spørgsmålet. Svarene tager typisk mellem 30 sekunder og et minut.

Dette medfører en udviklet proces for udvælgelse af kandidater, hvor man får lov til at være mere specifik i sine valg af kandidater, og kan skære kandidatfeltet væsentligt ned tidligt i rekrutteringsforløbet. Foruden det, viser en rekrutteringsspørgeundersøgelse foretaget af RecRight i 2019, at brugen af video-screenings kan reducere tiden brugt på screenings- og udvælgelsesprocessen med op til 65%.

Da man på kandidatsiden får det første indtryk af organisationen ved ansøgningsprocessen, er det vigtigt at vise sin digitale profil allerede her. På den måde, gør organisationen sig mere attraktiv for den nye generation, hvilket øger sandsynligheden for, at kandidaten vil søge stillingen.

Jeg er stor fortaler for video-screenings. Hos 2BM tilbyder vi et produkt, som du kan integrere med din SuccessFactors løsning. Vores motto er THE FUTURE@WORK, hvorfor vi tilbyder produkter der ikke bare er fremtidssikre, men vil effektivisere og digitalisere den måde vi arbejder på nu.

Læs mere om vores SuccessFactors løsninger

Produktet hedder RecRight og bruges allerede af blandt andre Netflix, Danske Bank og KPMG.

Tag kontakt til os, hvis du vil effektivisere og kvalitetssikre din rekrutteringsproces og skabe en digital profil til den nye generation. Så kan vi tage en snak om, hvad vi kan gøre for din organisation.

RecRights video-screeningsoftware fra lederens perspektiv

Download vores one-pager for at lære mere om RecRight i SuccessFactors 

RecRight feature video

Frederik Bødker

Frederik Bødker

er konsulent hos 2BM. Han har en baggrund i HR og har stor erfaring med SuccessFactors Recruiting og Learning.

Er du interesseret i at lære mere omkring rekruttering i SuccessFactors? Kontakt Frederik her

Share This