SAP Hybris Marketing – forskellige installationer eller helt forskellige løsninger?

Vigtige overvejelser ved valget mellem cloud eller on-premise

2. maj 2018

af Julie Hannerz

Der findes talrige kilder, hvis du vil finde information om funktionaliteten og mulighederne i det lovende marketingværktøj SAP Hybris Marketing. I forhold til installering er der typisk to typer; on-premise og i skyen. Traditionelt refererer installationer alene til, hvordan en applikation installeres og hostes, men især med SAP Hybris Marketing er “installation” nok ikke det helt korrekte ordvalg. Derfor dedikerer jeg dette blogindlæg til at kaste lys over nogle af de forskelle, som er vigtige at overveje, før du beslutter dig for typen af installation – eller som jeg foretrækker at kalde det – løsning.

Release-plan

Lad os begynde med noget enkelt – release-planen. SAP laver en release af SAP Hybris Marketing (on-premise) hvert år i september sammen med muligheden for en supportpakke i februar. SAP Hybris Marketing Cloud derimod bliver opdateret med ny funktionalitet hvert kvartal. I overensstemmelse med SAP’s “Cloud First” tilgang, bliver funktionalitet tilgængelig i skyen, før det bliver tilgængeligt on-premise.

Så spørg dig selv: Hvor længe kan jeg vente på ny funktionalitet, og kan jeg håndtere regressionstest op til fire gange om året?

Konfiguration

En af de mest bemærkelsesværdige eller påfaldende forskelle mellem installationstyperne (eller løsningerne) er den måde, de konfigureres på. Konfigurationen af SAP Hybris Marketing (on-premise) udføres i en traditionel SAP GUI, mens konfigurationen af SAP Hybris Marketing Cloud udføres i en konfigurationsapp, som findes i Fiori Launchpad. Det betyder rent faktisk, at installeringen af SAP Hybris Marketing Cloud er langt mindre tidsrøvende, men også mindre fleksibel. På nær nogle tilpassede forretningsobjekter er du begrænset til standardfunktionalitet i cloud-løsningen. Da konfigureringen er så fundamental forskellig i SAP Hybris Marketing Cloud sammenlignet med SAP Hybris Marketing (on-premise), så har du brug for forskellige ressourcer. Hvis du allerede har dine egne tekniske ressourcer og kompetencer, som er vant til at håndtere on-premise SAP-systemer, f.eks. i forbindelse med integration, så er on-premise-løsningen måske det mest oplagte valg. Hvis du på den anden side ikke har traditionelle SAP-ressourcer i huset, så er SAP Hybris Marketing Cloud-løsningen nok mere realisabel.

Men spørg dig selv: Hvad er den planlagte tidsramme for implementeringsprojektet og vil standardfunktionaliteten i SAP Hybris Marketing Cloud slå til? Hvilke slags ressourcer har jeg i huset? Har jeg behov for komplekse integrationer?

Landskabsmiljøer og håndtering af transporter

Sidst, men ikke mindst, vil jeg gerne adressere nogle mindre sexede, men stadig ret vigtige emner: landskabsmiljøer og håndtering af transporter.

SAP Hybris Marketing (on-premise) tager hensyn til et traditionelt landskab med flere niveauer, og håndtering af transporter konfigureres som i alle andre on-premise SAP-applikationer. Du kan organisere konfiguration i et hvilket som helst antal transporter og flytte dem mellem systemerne.

SAP Hybris Marketing Cloud fungerer ganske anderledes. Hvis du køber løsningen, får du et såkaldt “starter-system”. Som ordet ”starter” hentyder til, så har miljøet kun til formål at give dig et første glimt af kernefunktionaliteten, og det betyder, at det er begrænset i forhold til konfigurationsmuligheder. Derfor vil jeg heller ikke sammenligne starter-systemet med det, der normalt kaldes en sandkasse. Du kan bruge starter-systemet, indtil du tager produktionsmiljøet i brug – det betyder, at SAP Hybris Marketing Cloud kun er beregnet til at være et to-lags landskab.

Når du er gået live med løsningen, så har du kun et test- og et produktionsmiljø. I SAP Hybris Marketing Cloud betyder manglen på (hvad IT-entusiaster ville kalde) transportstyring faktisk, at du ikke kan flytte enkelte konfigurationer fra test- til produktionsmiljøet. Du er derimod nødt til at flytte alle konfigurationerne på én gang. Dertil kommer, at den kvartalsvise release-plan kræver, at konfigurationer bliver frigivet, før systemet bliver opgraderet. Dette koncept forkorter længden af konfigurationsfaser og tilskynder mindre og hurtigere frigivelsescykler af din konfiguration.

Så spørg dig selv: Skal jeg kunne køre forskellige (konfigurations)projekter parallelt med hinanden, og kan og vil jeg tilpasse konfigurationsprojekterne til mindre og mere agile frigivelsescykler?

Selvfølgelig er der mange flere spørgsmål, der skal besvares, før I træffer beslutning om, hvilken løsning (som jeg foretrækker at kalde dem) dit firma gerne vil implementere. Dog vil jeg gerne, at du tager følgende med dig fra dette blogindlæg: Løsningerne er så forskellige, at du ikke alene må basere din beslutning på, hvordan løsningen skal installeres – on-premise vs. cloud. Du skal tænke grundigt over den fremtidige brug af løsningen – for hvis du vælger den forkerte løsning, så kan det resultere i ikke så få udfordringer med hensyn til implementering og endnu vigtigere brugertilegnelse.

Julie Hannerz

Julie Hannerz

er konsulent med speciale i SAP Hybris Cloud for Customer og SAP Hybris Marketing.

Share This