Artikel offentliggjort i Politiken 26/06/2020.

Klik her og læs: Vækst i coronatider / Træd på speederen

Træd på speederen

Coronakrisen har vist, at digitale virksomheder har klaret sig langt bedre end mere klassiske virksomheder. Det viser, at digital udvikling og villighed til forandring er den eneste vej frem, siger Lars Bork Dylander, CEO i SAP-konsulenthuset 2BM.

Det er ikke kun Coronakrisen, som har gjort det svært for mange virksomheder. Det er strategien og forretningsmodellen op til krisen. Det mener CEO i SAP-konsulenthuset 2BM, Lars Bork Dylander.

Han peger derfor på, at det er nu, de mere traditionelt tænkende virksomheder skal satse på digital udvikling, hvis de vil med på vækstvognen og klare konkurrencen i fremtidens digitale virkelighed.

”Selv om mange forståeligt nok er usikre på fremtiden, så mener jeg, at det kan være risikabelt at stoppe op og være afventende. Markederne tager fart nu, og vi skal skrue op for den digitale satsning”, siger Lars Bork Dylander.

Hellere i dag end i morgen

Ifølge Lars Bork Dylander har Coronakrisen vist, hvor afgørende digitaliseringen er, og hvorfor den ikke kan vente til i morgen.

”Mens biografer og tøjbutikker uden webshop har været hårdt ramt, så har virksomheder der tilbyder streamingtjenester, virtuelle møder og webshops oplevet en helt utrolig vækst. De digitale forretningsmodeller udfordrede i forvejen de analoge brancher, og på grund af Corona har de nu taget en ordentlig bid af markedet – og de giver ikke det hele tilbage igen, når krisen er ovre”, påpeger Lars Bork Dylander og tilføjer, at det udskilningsløb, der naturligt følger digitaliseringen, sker for fuld udblæsning, når en krise som Corona rammer et samfund.

Læs om 2BMs Covid-19 pakke her.

”Konkurrencen var der allerede før, men Coronavirussen fik det hele til at gå meget hurtigt, og nu ser vi, hvor kraftfulde digitale løsninger er, når der opstår problemer, fordi de er fleksible og tilpasningsdygtige. Det er digital Darwinisme, vi oplever,” understreger Lars Bork Dylander.

 

150% Marshallhjælp

Alt i alt mener Lars Bork Dylander, at Coronakrisen kan være en mulighed for at skabe et endnu bedre samfund, hvis virksomhederne er parate til den nye virkelighed.

”Mange er nervøse for 2. halvår i år eller næste år, og der er forskellige scenarier, men de corona-hjælpepakker, der allerede er besluttet, rummer altså halvanden gang flere penge end den Marshallhjælp, Europa fik efter 2. Verdenskrig. Og i mod-sætning til dengang, hvor Europa var sønderbombet, så var Europa altså i fin økonomisk form inden Coronakrisen, og krisen har også vist, at vi har en toptunet arbejdsstyrke, som er langt mere digitalise-ringsparate end forventet og parate til nye måder at arbejde på, så jeg er overbevist om, at vi efter Corona får alle muligheder for at skabe et nyt flot Europa med vækst og velstand”, siger Lars Bork Dylander og understreger, at de virksomheder, der forstår at omfavne digitaliseringen bliver morgendagens vindere.

”Der bliver kanaliseret så enorme beløb ud på markedet, og rigtig mange anlægsprojekter bliver fremrykket. Efter enhver stor krise, kommer der et opsving, og hvis virksomhederne hele tiden har med i baghovedet, at der ikke er tid til at være afventende, så tror jeg absolut, at vi vil opleve yderligere vækst. Jeg tror på, at der er grund til at være optimistisk og proaktiv i fremtiden”, siger Lars Bork Dylander.

Han mener også, at styrken i digitaliseringen viser sig i den måde, verdens regeringer og sundhedsmyndigheder har håndteret Coronakrisen på – nemlig som var de datadrevne virksomheder.

Insight to action

”Vi har taget hul på industri 4.0, hvor information er det nye råstof i vores forretningsprocesser. Dem, der er i stand til at digitalisere deres processer og bruge informationen, har den bedste overlevelsesevne. I store ERP-systemer som SAP kalder vi information og beslutningsstøtte for ’insight to action’. På samme måde har verdenssamfundet i virkeligheden afværget en meget større krise gennem ’insight to action’. Det informationssamfund, vi alle er en del af, har betydet, at det meste af verden på rekordtid har forstået situationens alvor og været klar over, hvilke tiltag der skulle til for at afværge en endnu værre krise”, slutter Lars Bork Dylander.

 

Lars Bork Dylander

Lars Bork Dylander

CEO & Partner

Artikel offentliggjort i Politiken 26/06/2020.

Klik her og læs: Vækst i coronatider / Træd på speederen

Vil du vide mere om digital transformation?

Kontakt os i dag! Giv os et kald på  35 55 55 75 eller send os en besked

14 + 12 =

Share This