Forstå Design Thinking og hvordan det kan skabe værdi for dig

6. oktober 2017

af Sarah Deloughery 

Hvad er Design Thinking helt præcis? Og hvordan kan din virksomhed drage fordel af det?

Design er et fluffy ord, og afhængig af konteksten kan det betyde mange forskellige ting. Nogle forstår design som æstetik, nogle forstår det som kvalitet og andre som funktionalitet. Selvom det er svært at forklare, så har design typisk tre definitioner: design som et objekt, design som en ydelse og design som en proces. Når du arbejder med Design Thinking, støder du måske på design i alle disse tre aspekter, men Design Thinking kombinerer forretnings- og designtænkemåder i en overordnet menneskecentreret tilgang til innovation, som hjælper til at udvikle koncepter, der er ønskværdige, økonomisk bæredygtige og teknologisk gennemførlige.

Design Thinking er ved at blive et slagord, og virksomheder i forskellige brancher har eller er begyndt at inkorporere metoden i deres forretning. SAP begyndte at inkludere det i 2005, og IBM lancerede deres egen Design Thinking-tilgang i 2015[1]. Men historisk går Design Thinking tilbage til 60’erne, hvor Michael Farr[2] talte om metoden, som værende i stand til at forstå både forretnings- og designtilgangen – og evnen til at kombinere de to. I 1991 blev design- og konsulentfirmaet IDEO grundlagt (i dag ledes det af min favorit-Design Thinker Tim Brown (se denne TED-talk med ham)), og siden da er fagområdet vokset markant.

Det har tydeligt vist sig, at brugen af design på forskellige måder og på et strategisk niveau skaber konkurrencemæssige fordele, sætter skub i innovationskapaciteten, tilføjer værdi på tværs af hele værdikæden og har positiv indflydelse på bundlinjen. Forskning fra Dansk Design Center og Dansk Industri fra 2016 viser, at brugen af Design Thinking skaber større kunde- og brugertilfredshed, som fører til gladere og mere tilfredse kunder. Det skaber også innovation baseret på ny viden, som fører til nye forretningsmodeller og i sidste ende en bedre bundlinje.

Når vi bruger Design Thinking, hjælper vi vores kunder med at finde den mest optimale løsning, som skaber værdi for både forretningen og brugerne.

  • Vi undersøger og analyserer behovene og grænseoverskridende udfordringer i forretningsområdet
  • Vi identificerer & definerer udfordringer
  • Vi konceptualiserer de bedste løsninger
  • Vi laver prototyper, tester & validerer løsninger
  • Vi udvikler & implementerer løsningen.

Kort sagt handler Design Thinking om at forstå brugernes behov med forretningsformålet og -strategien in mente samt om at skabe noget, der er teknologisk realisabelt – det hele på samme tid. Design Thinking handler om flertydighed, empati, samarbejde, fordomsfrihed og forretningsforståelse.

For mere information, så tjek www.2bm.com/designthinking

[1] https://www.ibm.com/design/blog-page.shtml?the-making-of-ibm-design-thinking

[2] Farr, Michael (1965), Design Management. Why is it needed now?

[1] https://www.ibm.com/design/blog-page.shtml?the-making-of-ibm-design-thinking

[2] Farr, Michael (1965), Design Management. Why is it needed now?

Sarah Deloughery

Sarah Deloughery

Er vores Designkonsulent og ekspert i Design Thinking.

Siden 2012 har Sarah arbejdet med forskellige dele af designområdet, og hun har en magistergrad i Design Management.

Share This