af Marie Møberg Hansen
Virtuel jobansøgning
Følger jeres ansættelsesproces tidens digitale ånd? Eller efterspørger I fortsat velformuleret ansøgningstekster og lange CV’er? Måske tiden er moden til at anskue processen på en ny og mere virtuel og agil måde ved at benytte videoansøgninger.
De unges forbrug af TikTok, Instagram og andre SoMe platforme viser at det virtuelle udtryk i langt højere grad tager indpas end det skriftlige sprog, når de unge skal interagere med hinanden.
Med virtuelle jobansøgninger vil kandidaterne bekvemt på farten kunne videreføre deres måde at kommunikere på i et professionel set up. Uden at være begrænset til det format og de fonts de kan trække på i et word-ark, vil de lettere kunne brilliere med deres kreativitet og personlighed.
For en lang række fagspecifikke jobs er den skriftlige tilgang fortsat den mest relevante. Vælger I som virksomhed at anskue omverdenen med en mere digital ansættelsesprofil, ved at tilføje videoansøgninger til de mere serviceorienteret og udadvendte jobs, vil I udover at forfriske og modernisere jeres employer brand, også kunne stå forrest i tiltrækningen af kommende medarbejdere. Og fordelene stopper ikke her…
Fordele ved videoansøgninger:
Ser vi helt objektivt på virksomhedens KPI’er måles rekrutteringsprocessen typisk på [time-to-fill], [cost-to-hire] samt [quality-of-hire]:
[time-to-fill]
- Videoansøgninger er særligt tidsbesparende for rekrutteringsteamet inkl. den ansættende leder, når der er tale om mange åbne stillinger af samme type eller hvor der forventes et stort antal af indsendte ansøgninger. Tiden brugt på at ansætte den rigtige kandidat kan reduceres ved videoansøgninger idet rekrutteringsteamet inkl. den ansættende leder hurtigere kan få et indtryk af de indsendte ansøgninger. Typisk kan det indledende screeningsinterview med 6-7 udvalgte kandidater springes over og i stedet hoppe direkte til den reelle ansættelsessamtale hvor blot 2-3 kandidater er i spil for den åbne stilling. Der skal simpelthen indkaldes færre kandidater til samtale processen.
[cost-per-hire]
- Videoansøgninger kan være ressourcebesparende, når der er tale om grænseløs (remote) rekruttering, hvor store regioner er i spil som ansøgningsområde. Gennem videooptagelse vil omkostninger kunne begrænses, så det kun er de højst kvalificeret kandidater der investeres i. Derved spildes der ikke unødige ressourcer på indledende screeningsinterview eller på kandidater der bliver væk.
- Ligeledes betyder et lavere antal kandidater til samtaleprocessen også en reduktion af den tid HR og rekrutterende leder bruger på samtaler.
[quality-of-hire]
- At finde den rigtige kandidat til jobbet første gang er ikke bare vigtigt for den nye medarbejder men også for virksomheden. Kvaliteten af kandidater kan styrkes ved at videoansøgninger ikke er begrænset til det skriftlige sprog. Rekrutteringsteamet vil let ved første øjekast kunne sammenligne kandidater og fornemme om kandidaten er kvalificeret. Endelig kræver de fleste jobs i dag, at medarbejderne kan videreformidle og præsentere informationer ikke blot som tilstedeværende men også virtuelt over Teams, Zoom e.lign. Sådanne kommunikative kvaliteter kommer bedst til udtryk virtuelt, fremfor formidlingen på skrift.
Målet for alle rekrutteringsprocesser er at finde de rette kandidater til stillingerne, og det vil være afhængigt af den enkelte stillingstype om relevansen for videoansøgninger er til stede. Men ønsker I at interagere mere agilt med kommende kandidater, og overvejer I om videoansøgning er relevant for jeres virksomhed, tilbyder vi i 2BM en SuccessFactors løsning med integreret video-screening, hvor man vælge det til på de stillinger, det er relevant.
Er I interesseret i at høre mere må I endelig tage kontakt til mig, så kan vi tage en snak om hvordan 2BM kan hjælpe jer, eller læs mere her om vores SuccessFactors løsninger.
I 2BM rådgiver vi mange kunder omkring en tidssvarende rekrutteringsproces og en hertil digital rekrutteringsløsning, vi kan også hjælp Jer. Husk at rekrutteringsprocessen er så central fordi det er første gang kandidaten interagere med Jeres virksomhed, og I vil gerne starte med at tilbyde en god oplevelse. Det er afgørende i kampen om de bedste talenter.


Videoscreening for SuccessFactors giver dig mulighed for at tilføje videoansøgninger til din rekrutteringsproces.
Videoscreeningsværktøjet udveksler oplysninger med SAP SuccessFactors Recruiting, så gennemgang og evaluering af kandidatvideoer nemt kan være en del af ansættelsesprocessen.
Ved at arbejde med events i SAP SuccessFactors sender værktøjet automatisk e-mails ud til ansøgere med et link til at oprette en videoansøgning. I videoscreeningsværktøjet bliver ansøgere typisk bedt om at indsende en kort video af sig selv besvarende på forudbestemte spørgsmål eller udfører specifikke opgaver, der er relevante for jobbet. Det kan være spørgsmål forelagt som tekst eller ved forud indspillede videoer af det ansættende team.
Når videoen indsendes af ansøgerne, vil et link automatisk være tilgængeligt i kandidatprofilen i SAP SuccessFactors, der er klar til, at ansættelsesteamet kan vurdere ansøgerens kommunikationsevner, personlighed og evne til at udføre bestemte opgaver.
Med vores videoscreeningsværktøj bliver det nemt at oprette fuldautomatiske rekrutterings flow fra valg af videoskabelon til gennemgang af kandidaterne på video. Det er vi hos 2BM stolte af, så vi kan bidrage til at understøtte vores kunders ambitioner om at reducere tiden i rekrutteringsprocessen og foretage effektive ansættelser ved at få indsigt i kandidatens personlighed og kommunikationsstil ud over, hvad der er tilgængeligt gennem traditionelle rekrutteringsmetoder.
Løsningen tilbyder:
- Et nemt værktøj til at oprette videoscreeningsskabeloner med forudbestemte spørgsmål / opgaver stillet af ansættelsesteam i forud indspillet videoer.
- Hurtig og nem kortlægning mellem rekrutteringsrekvisitionen og videoscreeningsskabelonerne baseret på data fra SAP SuccessFactors.
- Forbind skabeloner til rekrutteringsrekvisition og videoscreening med SAP SuccessFactors event, og automatisering af rekrutteringsprocessen.
- Browser og tablet/mobil understøttet videooptagelse.
- Anvender autorisationer til videoapplikationer, så kun ansættelsesteamet kan få adgang til videoindholdet.
Kontakt mig eller mine kolleger hos 2BM for mere information om hvordan 2BM kan hjælpe dig.
Giv os et kald på 35 55 55 90 eller send os en besked