Hvorfor jeg ville ansætte min mor

17. april 2018

af Simon Schmidt

Det har været akavet. Det har været pinligt. Og måske skulle jeg ikke have gjort det. Men det har været mig magtpåliggende at forsøge at overbevise ledelsen de steder, jeg har arbejdet, om at ansætte min mor. Jeg er sikker på, at du kan forestille dig ledelsens reaktioner, der gik fra et løftet øjenbryn til et udtryk, der sagde: ”manden er kugleskør”. Men jeg har tænkt dette grundigt igennem, og jeg tror, at du vil være enig med mig i, at ideen er fantastisk. Forestil dig selv på vej til kaffemaskinen, hvor du bliver mødt af det velmente skilt eller en bemærkning fra kollegaen med en snert af OCD: ”Ryd op efter dig selv – din mor arbejder ikke her!”. I dette tilfælde kunne du simpelthen svare: ”Det gør hun faktisk! Og hun har bagt en kage! Bon Appetit!”. En anden oplagt fordel for dit daglige arbejde ville være, at hun gør opmærksom på det, du ikke selv bemærker, men som alle mødre ser. Dengang jeg var leder (en dårlig en af slagsen) ville jeg, og især mine medarbejdere, have sat pris på moderlige råd eller antydninger om dårlig ledelse, eller at en medarbejder havde brug for ekstra opmærksomhed. Hvis hun havde siddet ved skrivebordet med sit strikketøj og prikket til mig på de rigtige tidspunkter, så ville der ikke have været nogen grænser. Nu til dags er ledere privilegerede, hvis de bruger SuccessFactors, fordi det har en ”indbygget mor”. Styrken i automatisk maskinindlæring er for alvor ved at vise sig i løsningen. Tag for eksempel Business beyond Bias, som vil begynde at få indflydelse på Succession Planning i 2018; applikationsprocessen vil fremhæve potentielt forudindtagede beslutninger angående for eksempel køn. Måske er der en ubevidst, ensidig tendens i den måde, virksomheden håndterer og udpeger efterfølgere? Den digitale, strikkende mor vil prikke til dig. Det samme gælder rekruttering. Mor vil hjælpe dig med at lave forskellige jobrekvisitioner, forudsige afgang eller skræddersy træningen til din praktikants præferencer. Implementér og brug SuccessFactors, og undgå flovheden ved at forsøge at få din ”Moar” på lønningslisten. Og ved du hvad? Det er faktisk ret let at tilpasse dine egne beskeder i SuccessFactors. Det er en del af standardimplementeringen fra 2BM, at du indimellem får beskeden “Huskede du at rydde op ved kaffemaskinen? Din mor arbejder ikke her.”

Simon Schmidt

Simon Schmidt

er seniorkonsulent hos 2BM. Han har stor erfaring med SuccessFactors, HCM og brugergrænseflader, inklusiv Fiori.

Share This